مجموعه آزمونهای نیمرخ استعداد– 9 خرده آزمونی (مانا- 9)
استعداد – ترجمه و انطباق از: دکتر اکبر رضایی
اجرا به صورت حضوری در مرکز مشاوره جوانه رشد تبریز
مدت زمان لازم برای اجرا: 100 دقیقه
مجموعه آزمونهای نیمرخ استعداد– 9 خرده آزمونی (مانا- 9) نه حوزۀ جداگانه از تواناییهای اولیه ذهنی را سنجش میکند. هر یک از آزمونها بهصورت مستقل به نحوه استدلال و درنتیجه به حوزۀ تحصیلی و شغلی افراد مربوط میشوند. در کل اهداف استفاده از مانا- 9 عبارتاند از:
- سنجش جامع توانایی شناختی یا هوش کلی (IQ)
- سنجش استعدادهای ذهنی افراد برای هدایت و برنامهریزی تحصیلی و شغلی دانشآموزان پایه نهم و دبیرستان
- پژوهش در مورد هوش و ارتباط آن با سایر سازههای روانشناختی؛ عملکرد شغلی و یادگیری؛ سنجش و پژوهشهای عصب روانشناختی
دفترچۀ آزمون مانا- 9
دفترچۀ آزمون مانا- 9 از 9 خرده آزمون تشکیل شده است. سؤالات همۀ خرده آزمونها بر اساس سطح دشواری مرتب شدهاند و سؤالات آزمونهای مختلف از نوع باز پاسخ و بسته پاسخ چندگزینهای هستند. در این آزمون از آزمودنیها خواسته میشود در یک زمان محدود به سؤالات پاسخ دهند. در ابتدای هر یک از این خرده آزمونها، دستورالعملهایی با مثالهای عملی وجود دارد که آزمودنی را در زمینۀ نحوۀ پاسخدهی درست راهنمایی میکنند.
خرده آزمونهای مانا- 9
- Visual reasoning: این خرده آزمون از 32 سؤال تشکیل شده است که توانایی استدلال داتش آموزان با علائم و اشکال را موردسنجش قرار میدهد.
- Numerical reasoning: این خرده آزمون، استدلال عددی را موردسنجش قرار میدهد که از 20 سؤال باز پاسخ تشکیل شده است.
- Verbal analysis: این خرده آزمون از 32 سؤال تشکیل شده است که نشان میدهند چگونه افراد میتوانند از اطلاعات ارائهشده، نتایج منطقی بگیرند.
- Sequential reasoning: سیودو سؤال در این آزمون نحوۀ استدلال توالی افراد را سنجش میکند.
- Spatial recognition: این خرده آزمون از 70 سؤال تشکیل شده است که بازشناسی فضایی را میسنجند.
- Three-D: ده سؤال در این آزمون همان ویژگیها و تواناییهایی را میسنجند که در آزمون تشخیص فضایی هم لازم بودند؛ اما این آزمون شکلها را مانند آزمون تشخیص فضایی تغییر نمیدهد یا دستکاری نمیکند بلکه شکلها در آن قاعدهمند هستند.
- Systems: اين آزمون توانايي تطبیق دادن نمادها با حروف را ميسنجد.
- Vocabulary: این خرده آزمون از 40 سؤال تشکیل شده است که درک دانش آموزان از معنای واژگان را ارزیابی میکنند.
- Figurework: آزمون کار با ارقام با 30 سؤال، مهارتهای دانش آموزان را در شرایط روزمره که محاسبات ریاضی ضروری است سنجش میکند.
شرایط اجرا و نمرهگذاری
محدودیت زمانی برای هرکدام از 9 آزمون متفاوت است. برای مثال، ده دقیقه زمان برای اجرای آزمون Visual reasoning موردنیاز است. دستورالعملهای هرکدام از خرده آزمونها را میتوان در ۲ تا ۳ دقیقه برای افراد توضیح داد. زمان لازم برای اجرای کامل آزمون 100 دقیقه است، به همین خاطر تمام این آزمونها را میتوان بهراحتی در یک جلسه اجرا کرد. نمرهگذاری مانا-9 خیلی سرراست است و معمولاً از شابلون یا کلید برای نمرهگذاری دستی استفاده میشود که برای این کار تقریباً 10 دقیقه و تفسیر نمرات و تنظیم الگوها در حدود 60 دقیقه زمان نیاز دارد (رویهمرفته 70 دقیقه). شیوۀ نمرهگذاری عینی مانا-9 مشکل ذهنیت در نمرهگذاری را حل میکند.
گزارش نتایج مانا- 9
در گزارش نتایج مانا- 9، نیمرخ نمرات خام، نمرات استانداردشده و نمرات IQ برای مجموعه آزمونها در نموداری ارائه میشود که امکان مقایسه بین تواناییهای مختلف را فراهم میآورد. همچنین در این گزارش تفسیر نتایج آزمونها و 36 نیمرخ مرتبط با استعداد افراد (نیمرخهای حسابداری و امور مالی، کشاورزی، معماری، هنر و طراحی، تاریخ هنر، زیستشناسی، کترینگ، شیمی، ادبیات کلاسیک، رایانش و فناوری اطلاعات، صنایعدستی، رقص، هنرهای نمایشی، بومشناسی و علوم زیستمحیطی، اقتصاد، مهندسی، زبان انگلیسی، مد، جغرافیا، تاریخ، مدیریت هتل، زبانشناسی، حقوق، علوم اطلاعات و کتابداری، ریاضیات و آمار، رسانه و ارتباطات، موسیقی، پرستاری، فلسفه و مطالعات دینی، فیزیک، سیاست و روابط بینالملل، روانشناسی، جامعهشناسی، مطالعات ورزشی، فناوری نساجی، دامپزشکی) جهت هدایت تحصیلی و شغلی افراد ارائه میشوند.