بهترین روانشناسان، مشاوران و متخصصان برای سنجش، آموزش و درمان اثربخش - زیر نظر سازمان نظام روانشناسی
تبریز، چهارراه شهید بهشتی (منصور سابق)
مجتمع عتیق 1 بر امام، طبقه 2 خدماتی، واحد 39
شماره تماس مرکز
7098 634 0914
جهت هماهنگی وقت رزرو
تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 23
بهترین مرکز درمان اختلالات یادگیری در تبریز

کلینیک تخصصی تشخیص و درمان اختلالات یادگیری – تست هوش و استعدادیابی در تبریز | مرکز جوانه رشد | پروفسور اکبر رضایی

نام متخصص: پروفسور اکبر رضایی
متخصص تست هوش و استعدادیابی در تبریز
درجه و سمت: استاد تمام دانشگاه و عضو هیات علمی
سابقه کار: بیش از 20 سال
شماره تماس برای رزرو وقت تست:
7098 634 0914 - 9147 312 0413

تشخیص و درمان اختلالات، ناتوانی‌ها و مشکلات یادگیری در تبریز

کلینیک تخصصی اختلالات یادگیری جوانه رشد تبریز | پروفسور اکبر رضایی

تشخیص و درمان اختلالات یادگیری ریاضی ، خواندن ، دیکته دانش آموزان در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت دکتر اکبر رضایی

آیا فرزند شما با مدرسه مشکل دارد؟ آیا از خواندن با صدای بلند، نوشتن املا و انشا یا پرداختن به ریاضیات می‌ترسد؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم انواع مختلف اختلالات یادگیری آورده شده است.

ناتوانی‌های یادگیری چیست؟

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحات چتری برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری هستند. ناتوانی یادگیری مشکلی از نظر هوش یا انگیزه نیست و کودکان دارای ناتوانی یادگیری تنبل یا کم‌هوش نیستند. در واقع، بیشتر آن‌ها به اندازه دیگران باهوش هستند. مغز آن‌ها به سادگی سیم‌کشی متفاوتی دارد – و این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

به زبان ساده، کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری چیزها را متفاوت می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. این می‌تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید و استفاده از آن‌ها با مشکل مواجه شود. رایج‌ترین انواع ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن است.

در حالی که هر کودکی هر از گاهی با تکالیف مشکل دارد، اگر یک حوزه خاص از یادگیری به طور مداوم مشکل‌ساز باشد، ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند موفق شوند و موفق می‌شوند.

مواجهه با این احتمال که فرزند شما دچار اختلال یادگیری است، می‌تواند سخت باشد. هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد فرزندش را در رنج ببیند. ممکن است تعجب کنید که این می‌تواند برای آینده فرزندتان چه معنایی داشته باشد، یا نگران این باشید که چگونه مدرسه را سپری خواهد کرد. شاید شما نگران این هستید که با جلب توجه به مشکلات یادگیری فرزندتان برچسب “آهسته گام” بخورد یا به کلاسی با چالش کمتر اختصاص داده شود.

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه‌های دارای ناتوانی‌های یادگیری به اندازه بقیه باهوش هستند. آن‌ها فقط باید به روش‌هایی آموزش داده شوند که متناسب با سبک‌های یادگیری منحصر به فرد آن‌ها باشد. با یادگیری بیشتر در مورد ناتوانی‌های یادگیری به طور کلی، و مشکلات یادگیری فرزندتان به طور خاص، می‌توانید راه را برای موفقیت در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

هم اکنون با کلینیک تخصصی اختلالات یادگیری جوانه رشد تبریز تماس بگیرید

کلینیک تخصصی اختلالات یادگیری جوانه رشد تبریز دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از درمانگران متخصص و اساتید دانشگاه‌های تبریز با آخرین تکنولوژی و نرم‌افزارهای علوم شناختی در خدمت همشهریان عزیز در جهت درمان اختلالات یادگیری در تبریز است. شماره تماس کلینیک اختلالات یادگیری جوانه رشد تبریز – 09146347098

درمان مشکلات و ناتوانی های یادگیری در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت پروفسور اکبر رضایی
درمان مشکلات و ناتوانی های یادگیری ریاضی ، خواندن ، دیکته تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت پروفسور اکبر رضایی
مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری دانش آموزان در تبریز _ زیر نظر سازمان نظام روانشناسی- کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت دکتر اکبر رضایی

علائم و نشانه‌های ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. یک کودک ممکن است با خواندن و املا مشکل داشته باشد، در حالی که کودک دیگر عاشق کتاب است اما نمی‌تواند ریاضی را بفهمد. هنوز هم ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می‌گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می‌کند مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت هستند، اما همه آن‌ها اختلال یادگیری هستند.

شناسایی ناتوانی‌های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تنوع زیاد، هیچ علامت یا ویژگی‌هایی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات مشکل به آن نگاه کنید. با این حال، برخی از علائم هشداردهنده در سنین مختلف بیشتر از سایرین دیده می‌شود. اگر از چیستی آن‌ها آگاه باشید، می‌توانید زودتر اختلال یادگیری ر تشخیص دهید به سرعت اقدامات لازم را برای کمک گرفتن از فرزندتان انجام دهید.

چک لیست‌های زیر برخی از علائم قرمز رایج برای اختلالات یادگیری را ارائه می‌دهند. به یاد داشته باشید که کودکانی که ناتوانی‌های یادگیری ندارند ممکن است همچنان برخی از این مشکلات را در زمان‌های مختلف تجربه کنند.  هنگامی جای نگرانی است که توانایی فرزند شما در تسلط بر مهارت‌های خاص ناهمواری مداوم وجود دارد.

اگر نگران هستید، منتظر نباشید

اگر مشکوک هستید که مشکلات یادگیری فرزندتان ممکن است به کمک خاصی نیاز داشته باشد، در یافتن حمایت تعلل نورزید هرچه زودتر با مرکز جوانه رشد کلینیک تخصصی اختلالات یادگیری تبریز با شماره همراه 09146347098 تماس بگیرید، شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کامل خود بیشتر است.

علائم و نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری: سن پیش‌دبستانی

  • مشکل در تلفظ کلمات
  • مشکل پیدا کردن کلمه مناسب
  • مشکل در قافیه
  • مشکل در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال یا روزهای هفته
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها یا یادگیری کارهای روزمره
  • مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ‌آمیزی در درون خطوط
  • مشکل در بستن دکمه‌ها، زیپ‌ها، گیره‌ها یا یادگیری بستن بند کفش

علائم و نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری: سنین 5-9

  • مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها
  • عدم توانایی ترکیب صداها برای ساختن کلمات
  • اشتباه در خواندن کلمات اساسی
  • یادگیری آهسته و کند مهارت‌های جدید
  • نوشتن غلط کلمات به طور مداوم و تکرار اشتباهات
  • مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی
  • مشکل در گفتن زمان و به خاطر سپردن رویدادها

علائم و نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری: سنین 10-13

  • مشکل در درک مطلب یا مهارت‌های ریاضی
  • مشکل در پاسخ به سؤالات تستی و باز پاسخ
  • احساس انزجار و بیزاری در مورد خواندن و نوشتن ؛ و اجتناب  از خواندن با صدای بلند
  • بدخطی
  • مهارت‌های سازمانی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف و میز به هم ریخته و نامرتب هستند).
  • مشکل دنبال کردن بحث‌های کلاس درس و بیان افکار با صدای بلند
  • اشتباه در نوشتن املای کلمات مشابه

توجه به نقاط عطف رشد می‌تواند به شما در شناسایی اختلالات یادگیری کمک کند

توجه به نقاط عطف رشد طبیعی برای کودکان نوپا و پیش‌دبستانی بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام تفاوت‌های رشدی ممکن است یک سیگنال اولیه از ناتوانی یادگیری باشد و مشکلاتی که زود تشخیص داده می‌شوند می‌توانند آسان‌تر اصلاح شوند.

تأخیر رشدی ممکن است تا زمانی که کودک شما بزرگ‌تر نشده است به عنوان علامت ناتوانی یادگیری در نظر گرفته نشود، اما اگر آن را در زمانی که کودک شما خردسال است تشخیص دهید، می‌توانید زودتر مداخله کنید. شما بهتر از هر کس دیگری فرزندتان را می‌شناسید، بنابراین اگر فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد، ارزیابی آن ضرری ندارد.  شما می‌توانید با ارزیابی توانایی‌های شناختی فرزندتان در دپارتمان روان‌سنجی کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز با حداقل هزینه از نقاط قوت و ضعف شناختی فرزند خود آگاه شوید.

مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضی

ناتوانی‌های یادگیری اغلب بر اساس مجموعه مهارت‌های مدرسه گروه‌بندی می‌شوند. اگر فرزند شما در مدرسه است، انواع اختلالات یادگیری که آشکارتر هستند معمولاً حول محور خواندن، نوشتن یا ریاضی می‌چرخند.

اختلالات یادگیری در خواندن (نارساخوانی)

دو نوع اختلال یادگیری در خواندن وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. مشکلات درک مطلب زمانی رخ می‌دهد که در درک معنای کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها ناتوان باشد.

علائم مشکل در خواندن شامل مشکلات زیر است:

  • تشخیص حروف و کلمات
  • درک کلمات و ایده‌ها
  • سرعت و سیالی خواندن
  • مهارت‌های عمومی واژگان

اختلالات یادگیری در ریاضی (ناتوانی در محاسبه)

ناتوانی‌های یادگیری در ریاضی بسته به سایر نقاط قوت و ضعف کودک بسیار متفاوت است. توانایی کودک در انجام ریاضی به طور متفاوتی تحت تأثیر ناتوانی در یادگیری زبان، اختلال بینایی، یا مشکل در ترتیب، حافظه یا سازمان‌دهی قرار می‌گیرد.

کودک مبتلا به اختلال یادگیری مبتنی بر ریاضی ممکن است با به خاطر سپردن و سازمان‌دهی اعداد، علائم عملیات و «حقایق» اعداد (مانند 5+5=10 یا 5×5=25) مشکل داشته باشد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ریاضی ممکن است در اصول شمارش (مانند شمارش دوتایی یا پنج‌تایی) مشکل داشته باشند یا در تشخیص زمان مشکل داشته باشند.

اختلالات یادگیری در نوشتن (دیس گرافی)

اختلالات یادگیری در نوشتن می‌تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک اطلاعات باشد. اختلال نوشتاری اولیه به مشکل فیزیکی در تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی در نوشتن بیانی نشان‌دهنده تقلا برای سازمان‌دهی افکار بر روی کاغذ است.

علائم ناتوانی در یادگیری زبان نوشتاری حول عمل نوشتن می‌چرخد. آن‌ها شامل مشکلات زیر می‌شوند:

  • نظم و انسجام نوشتار
  • کپی کردن دقیق حروف و کلمات
  • غلط‌های املایی
  • سازمان‌دهی و انسجام نوشتاری

انواع دیگر اختلالات، ناتوانی‌ها و مشکلات یادگیری

خواندن، نوشتن و ریاضی تنها مهارت‌هایی نیستند که تحت تأثیر اختلالات یادگیری قرار می‌گیرند. انواع دیگر ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکلات در مهارت‌های حرکتی (حرکت و هماهنگی)، درک زبان گفتاری، تمایز بین صداها و تفسیر اطلاعات دیداری است.

اختلالات یادگیری در مهارت‌های حرکتی (دیس پراکسی)

دشواری حرکتی به مشکلات حرکتی و هماهنگی اشاره دارد، چه در مهارت‌های حرکتی ظریف (بریدن، نوشتن) باشد و چه در مهارت‌های حرکتی درشت (دویدن، پریدن).  ناتوانی حرکتی گاهی اوقات به عنوان یک فعالیت “برونداد” نامیده می‌شود به این معنی که به خروجی اطلاعات از مغز مربوط می‌شود. برای دویدن، پریدن، نوشتن یا بریدن چیزی، مغز باید بتواند با اعضای لازم برای تکمیل عمل ارتباط برقرار کند.

علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است ناتوانی در هماهنگی حرکتی داشته باشد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد، مانند گرفتن مداد یا بستن دکمه‌های پیراهن.

اختلالات یادگیری در زبان (آفازی/دیسفازی)

ناتوانی‌های یادگیری زبان و ارتباط شامل توانایی درک یا تولید زبان گفتاری است. زبان همچنین به عنوان یک فعالیت برونداد در نظر گرفته می‌شود زیرا به سازمان‌دهی افکار در مغز و فراخوانی کلمات مناسب برای توضیح شفاهی یا برقراری ارتباط نیاز دارد.

نشانه‌های اختلال یادگیری مبتنی بر زبان شامل مشکلاتی در مهارت‌های زبانی کلامی، مانند توانایی بازگویی یک داستان، روانی گفتار، و توانایی درک معنای کلمات، دستورالعمل‌ها و موارد مشابه است.

مشکلات پردازش شنوایی و دیداری: اهمیت گوش و چشم

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند، فرآیندی که گاهی اوقات “ورودی” نامیده می‌شود. اگر چشم‌ها یا گوش‌ها به درستی کار نکنند، یادگیری ممکن است آسیب ببیند.

اختلال پردازش شنوایی – حرفه‌ای‌ها ممکن است به توانایی شنیدن خوب به عنوان “مهارت‌های پردازش شنیداری” یا “زبان دریافتی” اشاره کنند. توانایی شنیدن درست چیزها به شدت بر توانایی خواندن، نوشتن و املا تأثیر می‌گذارد. ناتوانی در تشخیص تفاوت‌های ظریف در صدا، به زبان آوردن کلمات و درک مفاهیم اساسی خواندن و نوشتن را دشوار می‌کند.

اختلال پردازش بصری – مشکلات در ادراک بصری شامل از دست دادن تفاوت‌های ظریف در اشکال، معکوس کردن حروف یا اعداد، پرش از کلمات، پرش از خطوط، درک اشتباه عمق یا فاصله، یا داشتن مشکل در هماهنگی چشم و دست است. حرفه‌ای‌ها ممکن است به کار چشم‌ها به عنوان “پردازش دیداری” اشاره کنند. ادراک دیداری می‌تواند بر مهارت‌های حرکتی، درک مطلب و ریاضی تأثیر بگذارد.

انواع رایج‌ترین اختلالات یادگیری

نوع اختلال

مشکلات ایجاد می‌کند

نارساخوانی  – مشکل در خواندن

خواندن، نوشتن، املا، صحبت کردن

دیسکالکلولیا  – مشکل در ریاضیات

انجام مسائل ریاضی، درک زمان، استفاده از پول

دیسگرافیا  – مشکل در نوشتن

دست خط، املا، سازمان‌دهی ایده‌ها

دیس پراکسی (اختلال یکپارچگی حسی)- مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف

هماهنگی دست و چشم، تعادل، مهارت دستی

دیسفازی / آفازی  – مشکل در زبان

درک زبان گفتاری، درک مطلب

اختلال پردازش شنوایی  – مشکل در شنیدن تفاوت بین صداها

خواندن، درک مطلب، زبان

اختلال پردازش بصری  – مشکل در تفسیر اطلاعات دیداری

خواندن، ریاضی، نقشه‌ها، نمودارها، نمادها، تصاویر

 

اختلالات دیگری که یادگیری را دشوار می‌کند

مشکل در مدرسه همیشه ناشی از ناتوانی یادگیری نیست. اضطراب، افسردگی، رویدادهای استرس‌زا، آسیب‌های عاطفی و سایر شرایطی که بر تمرکز تأثیر می‌گذارند، یادگیری را به یک چالش تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، ADHD و اوتیسم که گاهی اوقات با ناتوانی‌های یادگیری هم‌زمان رخ می‌دهند اشتباه گرفته می‌شوند.

ADHD – اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) اگرچه به عنوان یک ناتوانی یادگیری در نظر گرفته نمی‌شود، مطمئناً می‌تواند یادگیری را مختل کند. کودکان مبتلا به ADHD اغلب در یک جا نشستن، متمرکز ماندن، پیروی از دستورالعمل‌ها، منظم ماندن و انجام تکالیف مشکل دارند.

اوتیسم –  مشکل در تسلط بر برخی مهارت‌های تحصیلی می‌تواند ناشی از اختلالات رشدی فراگیر مانند اوتیسم و ​​سندرم آسپرگر باشد. کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ممکن است در برقراری ارتباط، خواندن زبان بدن، یادگیری مهارت‌های اساسی، دوست‌یابی و برقراری تماس چشمی دچار مشکل شوند.

امیدواری به درمان ناتوانی‌های یادگیری: مغز می‌تواند تغییر کند

علم پیشرفت‌های زیادی در درک عملکرد درونی مغز داشته است، و یکی از کشف‌های مهمی که امید جدیدی را برای ناتوانی‌ها و اختلالات یادگیری به ارمغان می‌آورد، نوروپلاستیسیته نامیده می‌شود . نوروپلاستیسیته به توانایی طبیعی و مادام‌العمر مغز برای تغییر اشاره دارد.

در طول زندگی، مغز قادر به ایجاد ارتباطات جدید و تولید سلول‌های مغزی جدید در پاسخ به تجربه و یادگیری است. این دانش منجر به درمان‌های جدید پیشگامانه برای ناتوانی‌های یادگیری شده است که از توانایی مغز برای تغییر بهره می‌برند. برنامه‌های نوآورانه مانند نرم‌افزارهای تخصصی شناختی نوین از تمرینات مغزی استراتژیک برای شناسایی و تقویت مناطق شناختی ضعیف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، برای کودکانی که در تشخیص صداهای مختلف در یک کلمه مشکل دارند، برنامه‌های یادگیری کامپیوتری جدیدی وجود دارد که صداها را کاهش می‌دهد تا کودکان بتوانند آن‌ها را درک کنند و به تدریج سرعت درک خود را افزایش دهند.

این اکتشافات در مورد نوروپلاستیسیته امیدی را برای همه دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری ایجاد می‌کند و تحقیقات بیشتر ممکن است منجر به درمان‌های جدید دیگری شود که علل واقعی ناتوانی‌های یادگیری را هدف قرار می‌دهند، نه اینکه صرفاً راهبردهای مقابله‌ای را برای جبران ضعف‌ها ارائه دهند.

چگونه درک مغز به اختلال یادگیری کمک می‌کند؟

با استفاده از یک قیاس تلفنی، سیم‌کشی معیوب در مغز خطوط عادی ارتباط را مختل می‌کند و پردازش آسان اطلاعات را دشوار می‌کند. اگر سرویس در منطقه خاصی از شهر قطع می‌شد، شرکت تلفن ممکن است با سیم‌کشی مجدد اتصالات مشکل را برطرف کند. به طور مشابه، تحت شرایط یادگیری مناسب، مغز توانایی سازمان‌دهی مجدد خود را با ایجاد ارتباطات عصبی جدید دارد. این ارتباطات جدید مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن را تسهیل می‌کند که با استفاده از ارتباطات قدیمی دشوار بود.

تشخیص و درمان مشکلات یادگیری دانش آموزان در تبریز _ زیر نظر سازمان نظام روانشناسی- کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - برنامه جامع غنی سازی ابزاری پروفسور اکبر رضایی

تشخیص و ارزیابی اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

از آنجایی که تشخیص ناتوانی یادگیری همیشه آسان نیست، تصور نکنید که می‌دانید مشکل فرزندتان چیست، حتی اگر علائم واضح به نظر می‌رسند. مهم است که فرزندتان توسط یک متخصص واجد شرایط آزمون و ارزیابی شود. گفته می‌شود، شما باید به غرایز خود اعتماد کنید. اگر فکر می‌کنید چیزی اشتباه است، به حرف دل خود گوش دهید. اگر احساس می‌کنید که یک روانشناس متخصص نگرانی‌های شما را به حداقل می‌رساند، نظر دوم را جستجو کنید. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که «صبر کنید و ببینید» یا «نگران نباشید» اگر دیدید فرزندتان در حال تقلا است. صرف نظر از اینکه مشکلات فرزند شما به دلیل ناتوانی یادگیری است یا خیر، مداخله لازم است.

به خاطر داشته باشید که پیدا کردن کسی که بتواند کمک کند ممکن است کمی زمان و تلاش نیاز داشته باشد. حتی متخصصان گاهی اوقات ناتوانی‌های یادگیری را با ADHD و سایر مشکلات رفتاری قاطی می‌کنند. ممکن است مجبور شوید کمی از اطرافیان خودتان پرس‌وجو کنید یا بیش از یک متخصص حرفه‌ای را امتحان کنید. در این میان، سعی کنید صبور باشید و به یاد داشته باشید که همیشه پاسخ روشنی دریافت نخواهید کرد. سعی کنید خیلی درگیر تلاش برای تعیین برچسب اختلال فرزندتان نباشید. آن را به حرفه‌ای‌ها بسپارید. در عوض روی اقداماتی که می‌توانید برای حمایت از کودک خود بردارید و به روش‌های عملی علائم او را برطرف کنید، تمرکز کنید.

فرآیند تشخیص و آزمون اختلالات یادگیری

تشخیص ناتوانی یادگیری یک فرآیند است. این شامل آزمون، گرفتن شرح حال و مشاهده توسط یک متخصص آموزش دیده است. یافتن یک مرجع معتبر مهم است. از مدرسه فرزندتان شروع کنید، و اگر او قادر به کمک به شما نیست، از روانشناس و متخصص اختلالات یادگیری و یا دوستان و خانواده خود که با ناتوانی‌های یادگیری با موفقیت روبرو شده‌اند، سؤال کنید.

انواع متخصصانی که ممکن است قادر به آزمایش و تشخیص ناتوانی‌های یادگیری باشند عبارت‌اند از:

  1. روانشنآسان‌تربیتی
  2. روانشناسان مدرسه
  3. روان‌پزشکان کودک
  4. روانشناس رشد
  5. روانشناس اعصاب
  6. روانشناس بالینی
  7. کاردرمانگر (آزمایش اختلالات حسی که می‌تواند منجر به مشکلات یادگیری شود)
  8. درمانگر گفتار و زبان

گاهی اوقات چندین متخصص خدمات را به عنوان یک تیم برای به دست آوردن تشخیص دقیق هماهنگ می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است از معلمان فرزند شما نظر بخواهند.

ادغام، توالی و انتزاع: اصطلاحات فنی برای نحوه عملکرد مغز

یک متخصص اختلالات یادگیری حرفه‌ای ممکن است به اهمیت “ادغام” با یادگیری اشاره کند. یکپارچه‌سازی به درک اطلاعاتی که به مغز داده شده است اشاره دارد و شامل سه مرحله است:

  • توالی سازی که به معنای قرار دادن اطلاعات در جهت درست است.
  • انتزاع، که معنی دادن به اطلاعات است.
  • سازمان‌دهی، که به توانایی مغز در استفاده از اطلاعات برای شکل دادن به افکار کامل اشاره دارد.

هر یک از این سه مرحله مهم است و ممکن است فرزند شما در یک زمینه ضعف داشته باشد که باعث مشکل یادگیری شود. به عنوان مثال، در ریاضیات، ترتیب (توانایی نظم بخشیدن به چیزها) برای یادگیری شمارش یا ضرب (و همچنین یادگیری الفبا یا ماه‌های سال) مهم است. به طور مشابه، انتزاع و سازمان‌دهی بخش‌های مهمی از مهارت‌ها و توانایی‌های آموزشی متعدد هستند. اگر یک فعالیت مغزی خاص به درستی انجام نشود، مانعی برای یادگیری ایجاد می‌کند.

کمک گرفتن از کودکان دارای اختلالات یادگیری

وقتی صحبت از ناتوانی‌های یادگیری به میان می‌آید، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید و از کجا کمک بگیرید همیشه آسان نیست. مراجعه به متخصصانی که می‌توانند مشکل را به طور دقیق مشخص و تشخیص دهند، البته مهم است. شما همچنین می‌خواهید با مدرسه فرزندتان کار کنید تا برای فرزندتان مسکن ایجاد کنید و از کمک تحصیلی تخصصی بهره‌مند شوید. اما نقش خود را نادیده نگیرید. شما فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید، بنابراین در بررسی گزینه‌های خود، یادگیری در مورد درمان‌ها و خدمات جدید و نظارت بر آموزش فرزندتان پیش‌قدم شوید.

جزئیات مربوط به ناتوانی یادگیری فرزندتان را بیاموزیددر مورد نوع ناتوانی یادگیری فرزندتان بیاموزید. دریابید که ناتوانی چگونه بر فرآیند یادگیری تأثیر می‌گذارد و چه مهارت‌های شناختی در آن نقش دارند. ارزیابی تکنیک‌های یادگیری آسان‌تر است اگر درک کنید که ناتوانی یادگیری چگونه بر فرزند شما تأثیر می‌گذارد.

درمان‌های تحقیقاتی، خدمات و نظریه‌های جدیدهمراه با دانستن نوع ناتوانی یادگیری فرزندتان، خود را در مورد مؤثرترین گزینه‌های درمانی موجود آموزش دهید. این می‌تواند به شما کمک کند از فرزندتان در مدرسه دفاع کنید و درمان را در خانه دنبال کنید.

درمان و خدمات را در منزل دنبال کنیدحتی اگر مدرسه منابع لازم برای درمان ناتوانی یادگیری فرزندتان را ندارد، می‌توانید این گزینه‌ها را خودتان در خانه یا با یک درمانگر یا مربی دنبال کنید.

نقاط قوت فرزندتان را پرورش دهیدحتی اگر کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری در یک زمینه یادگیری مشکل دارند، ممکن است در زمینه دیگری برتری داشته باشند. به علایق و علایق فرزندتان توجه کنید. کمک به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری احتمالاً به آن‌ها در زمینه‌های دشوار نیز کمک می‌کند تا احساسات و نقاط قوت خود را توسعه دهند.

مهارت‌های اجتماعی و عاطفی: چگونه می‌توانید کمک کنید

اختلالات یادگیری می‌تواند برای کودکان بسیار ناامیدکننده باشد. تصور کنید با مهارتی مشکل دارید که همه دوستانتان به راحتی با آن برخورد می‌کنند، نگران خجالت کشیدن خود در مقابل کلاس هستند، یا در تلاش برای بیان خود هستند. همه چیز می‌تواند برای کودکان بسیار باهوش با ناتوانی‌های یادگیری مضاعف ناامیدکننده باشد – سناریویی که غیرمعمول نیست.

کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری ممکن است در بیان احساسات، آرام کردن خود و خواندن نشانه‌های غیرکلامی دیگران دچار مشکل شوند. این می‌تواند منجر به مشکل در کلاس درس و با همسالان آن‌ها شود. خبر خوب این است که شما به عنوان یک والدین می‌توانید تأثیر زیادی در این زمینه‌ها داشته باشید. مهارت‌های اجتماعی و عاطفی ثابت‌ترین شاخص‌های موفقیت برای همه کودکان هستند – و این شامل کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز می‌شود. آن‌ها در پیش‌بینی موفقیت و خوشبختی مادام‌العمر بر هر چیز دیگری از جمله مهارت‌های تحصیلی برتری دارند.

ناتوانی‌های یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراه با آن، می‌تواند منجر به عزت‌نفس پایین، گوشه‌گیری و مشکلات رفتاری شود، اما لازم نیست. شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم حمایتی قوی برای کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری و کمک به آن‌ها در یادگیری بیان خود، مقابله با ناامیدی و مقابله با چالش‌ها با این موارد مقابله کنید. با تمرکز بر رشد فرزندتان به عنوان یک شخص، و نه‌فقط بر موفقیت‌های تحصیلی، به او کمک می‌کنید تا عادات عاطفی خوبی را بیاموزد که زمینه موفقیت را در طول زندگی فراهم می‌کند.

یافتن حمایت در حین کمک به کودک دارای ناتوانی یادگیری

همه بچه‌ها می‌توانند هم هیجان‌انگیز و هم خسته‌کننده باشند، اما ممکن است به نظر برسد که کودک شما با ناتوانی یادگیری به‌ویژه چنین است. ممکن است در تلاش برای کار با فرزندتان کمی ناامیدی را تجربه کنید، و زمانی که اطلاعات لازم را ندارید، می‌تواند مانند یک نبرد دشوار به نظر برسد. پس از اینکه متوجه شدید ناتوانی یادگیری خاص آن‌ها چیست و چگونه بر رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌توانید شروع به رسیدگی به چالش‌های مدرسه و خانه کنید. اگر می‌توانید، مطمئن شوید که با سایر والدینی که در حال رسیدگی به چالش‌های مشابه هستند تماس بگیرید، زیرا آن‌ها می‌توانند منابع عالی دانش و حمایت عاطفی باشند.

کلینیک تخصصی اختلالات ، مشکلات و ناتوانی های یادگیری ریاضی ، خواندن ، دیکته دانش آموزان در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت دکتر اکبر رضایی
تشخیص نقاط قوت و ضعف یادگیری دانش آموزان در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - به مدیریت پروفسور اکبر رضایی
درمان اختلالات نوشتن کج نویسی معکوس نویس عدم رعایت فاصله در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز

کلینیک تخصصی تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در تبریز

مرکز خدمات روانشناسی جوانه رشد تبریز | پروفسور اکبر رضایی

شماره همراه مرکز   09146347098

شماره ثابت مرکز 04133129147