بهترین روانشناسان، مشاوران و متخصصان برای سنجش، آموزش و درمان اثربخش - زیر نظر سازمان نظام روانشناسی
تبریز، چهارراه شهید بهشتی (منصور سابق)
مجتمع عتیق 1 بر امام، طبقه 2 خدماتی، واحد 39
شماره تماس مرکز
7098 634 0914
جهت هماهنگی وقت رزرو
تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 23
بهترین مرکز استعدادیابی تبریز - کلینیک روانشناسی تست هوش و استعدادیابی جوانه رشد - پروفسور اکبر رضایی

بهترین مرکز استعدادیابی تبریز

نام متخصص: پروفسور اکبر رضایی
درجه و سمت: استاد تمام دانشگاه و عضو هیات علمی
سابقه کار: بیش از 20 سال
شماره تماس برای رزرو وقت تست:
7098 634 0914 - 9147 312 0413
استعدادیابی و تست هوش تبریز - مرکز تخصصی تست هوش و استعدادیابی کودکان و نوجوانان در تبریز - کلینیک روانشناسی جوانه رشد تبریز - پروفسور اکبر رضایی

آزمون استعدادیابی کودکان در تبریز

امروزه، آزمون‌های استعداد حداقل برای یک فرد واجد شرایط است. این‌که آیا او دانشگاه رؤیایی خود را می‌خواهد یا شغل موردنظر خود را، یک آزمون استعداد ضروری است. این آزمون‌ها برای تعیین کمیت قدرت و توانایی‌های یک فرد در یک حوزه خاص یا یک زمینه دانش طراحی شده‌اند.

چندین دهه است که چنین آزمون‌هایی جایگاه مهمی در جامعه دارند. آن‌ها سنجش خوبی برای استعدادها، استدلال، توانایی‌های عاطفی، فکری و هنری یک فرد هستند. این فقط به ارزیابی نقاط قوت فرد محدود نمی‌شود، بلکه به انتقال به الزامات مطالعه بیشتر نیز کمک می‌کند.

 

اهمیت آزمون‌های استعدادیابی

آگاهی عمیق‌تر از نقاط قوت و ضعف: آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود بزرگ‌ترین نعمتی است که می‌تواند داشته باشد. کسی که از نکات مثبت و منفی خودآگاه نباشد نمی‌تواند مسیر مطلوب خود را پیش ببرد. شرکت در آزمون‌های استعدادیابی یکی از برجسته‌ترین راه‌ها برای درک درستی و توانایی‌های فرد است.

شانس موفقیت را افزایش می‌دهد: هرچه آگاهی فرد از نقاط قوت و ضعف خود بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان فهمید که از خود چه می‌خواهید. یک بار پاسخ به “چی؟” مشخص می‌شود، شانس موفقیت چندین برابر می‌شود.

با پیشرفت رشد ذهنی، انواع آزمون‌های استعداد نیز به سطح بعدی ارتقا می‌یابد. این‌گونه تست‌ها و مقالات در مطالعه زیر موردبحث قرار می‌گیرند.

تست‌های هوش

معمولاً تست‌های استعداد با نام تست هوش شناخته می‌شوند. نمره ضریب هوشی یک فرد از ارزیابی تست‌های استانداردشده توسط وی به دست می‌آید. همه این تست‌ها به ارزیابی هوش انسانی او کمک می‌کند. بااین‌حال، برخلاف برخی دیگر از آزمون‌های استعداد، آزمون کاملی برای سنجش توانایی‌های عاطفی، موسیقیایی و هنری یک فرد نیست.

منتقدان چنین آزمون‌هایی را به دلیل ماهیت جانبدارانه بودن، تحقیر می‌کنند. تمایز بین کسانی که به پیشینه‌های مرفه تعلق دارند و کسانی که به اقشار پایین‌تر جامعه تعلق دارند ایجاد می‌شود. در یک مطالعه تطبیقی، دانش‌آموزان خانواده‌های مستقر عملکرد بهتری نسبت به کودکان با پیشینه‌های اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر دارند.

آزمون استعداد / آزمون پیشرفت

آزمون‌های پیشرفت، آزمون‌های سالانه دانش‌آموزان در مدرسه هستند. چنین آزمون‌هایی کیفیت دانشی را که دانش‌آموزان پس از تمام سال اختصاص وقت خود به دست آورده‌اند، آزمایش می‌کنند. از سوی دیگر، آزمون‌های استعداد، ظرفیت یادگیری و درک فرد را می‌سنجد. آن‌ها توانایی دانش‌آموز در یادگیری و کسب یک مهارت جدید را با اندازه‌گیری تمایلات طبیعی دانش‌آموز می‌سنجند.

آزمون‌های پیشرفت به‌طورکلی ذهنی هستند و فقط برای واجد شرایط بودن برای یک مدرک یا سطح تحصیلی خاص انجام می‌شوند. بااین‌حال، آزمون‌های استعداد نقش عمده‌ای در کمک به دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری حوزه علایق خود دارند. چنین تست‌هایی، اگر به‌طور سیستماتیک طراحی شوند، می‌توانند به عنوان یک پله برای کسانی که می‌خواهند از بالاترین پتانسیل خود استفاده کنند، عمل کند. افرادی که می‌خواهند به ارتفاعات جدیدی از آسمان بی‌کران فرصت‌ها دست یابند، برای چنین آزمون‌هایی آماده می‌شوند.

آزمون‌های استعداد تحصیلی مقطع ابتدایی

در جوانی، ذهن انسان قادر است با مهارت‌های جدید حتی در سخت‌ترین اقشار حوزه آموزشی سازگار شود؛ بنابراین، آزمون‌های استعداد برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام می‌شود تا از تناسب و سازگاری خود با برنامه‌های ویژه آگاه شوند. این‌گونه آزمون‌ها شامل ریاضیات، علوم، المپیادهای کامپیوتر، کدنویسی، نرم‌افزار، نوآوری و خلاقیت و حتی ورزش و دوومیدانی می‌شود.

چندین مدرسه همچنین MLAT را برای فیلتر کردن دانش‌آموزانی که قادر به یادگیری یک زبان جدید هستند، انجام می‌دهند. المپیادهای علوم، کامپیوتر و رباتیک برای ارزیابی قابلیت‌های فنی و مکانیکی نیز در چنین سطوح آموزشی برجسته هستند.

آزمون‌های استعداد برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی

دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در مورد استانداردهای بین 10 تا 12 هستند. این دانشجویان یا وارد شده‌اند یا در فرآیند ذهنی وارد شدن به فشار انتخاب رشته شغلی خود هستند. صدها و هزاران نفر از این داوطلبان برای انتخاب رشته موردعلاقه خود، مشاوره و آزمون‌های استعداد شغلی را انتخاب می‌کنند.

تعداد بی‌شماری از آن‌ها به مراکز متعدد مربیگری ملحق می‌شوند تا عقل خود را برای رقابت در رقابت‌های روزافزون در دنیای امروز تقویت کنند. چنین مؤسسات مربیگری این دانش‌آموزان را با توانایی‌های عددی، مهارت‌های استدلالی، استعداد کلامی و کمی و بسیاری موارد دیگر آماده و مجهز می‌کنند. دو مورد از این آزمون‌های مهم عبارت‌اند از: آزمون استعداد افتراقی و بررسی استعداد شغلی و برنامه زمان‌بندی علاقه.

آزمون‌های استعداد برای دانش‌آموزان دبیرستانی

دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیلات مدرسه به‌خوبی به دانش مجهز می‌شوند؛ بنابراین، آن‌ها دائماً به دنبال بهترین گزینه شغلی برای خود هستند.

علاوه بر آزمون استعداد افتراقی و OASIS، دانش‌آموزان دبیرستانی ممکن است در آزمون دیگری شرکت کنند تا از مسیری که می‌خواهند انتخاب کنند مطمئن شوند. به‌عنوان‌مثال، کسانی که می‌خواهند به دنبال خدمات مسلحانه بروند، می‌توانند بروند و ASVAB، Armed Services Vocational Aptitude Battery را انتخاب کنند. افرادی که تمایل به حرفه پزشکی دارند می‌توانند برای NEET، آزمون ورودی واجد شرایط بودن ملی شرکت کنند و افرادی که تمایلات مدیریتی دارند می‌توانند برای آزمون پذیرش مشترک دانشگاه دهلی DU JAT آماده شوند.

بهترین استعداد فرزندتان را تعیین کنید | هر آنچه والدین باید بدانند

استعداد یک توانایی ذاتی یا استعداد در جنبه‌های خاص تحصیل یا کار است. این شامل مؤلفه‌هایی مانند توانایی ذهنی، قدرت شناختی، استعداد طبیعی و هوش ذاتی است. دانستن استعدادها و درک روشی که آن‌ها بر توانایی‌های دانش‌آموز تأثیر می‌گذارند، دانش‌آموز را قادر می‌سازد تا شغلی را شناسایی کند که به بهترین وجه با نقاط قوت منحصربه‌فرد او مطابقت دارد.

درحالی‌که استعدادهای دانش‌آموز به‌طور طبیعی به وجود می‌آید، می‌توان این توانایی‌ها و استعدادها را از طریق آموزش، آموزش و تجربه تقویت کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی ذاتاً نویسنده‌ای با استعداد است، می‌تواند برای ارتقای مهارت‌های نویسندگی خود در دوره نویسندگی شرکت کند.

انواع مختلفی از استعدادها وجود دارد که در محیط‌های حرفه‌ای با ارزش هستند. رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

استعداد زبانی: فردی با استعداد زبانی می‌تواند بدون زحمت زبان‌های جدید را یاد بگیرد و کلمات و عبارات را به‌راحتی حفظ کند. این برای مشاغل در ترجمه، زبان و دیپلماسی ضروری است.

استعداد استدلال استقرایی: این به توانایی فرد برای رسیدن به نتیجه‌گیری از طریق اتصال قطعات مختلف اطلاعات اشاره دارد. استدلال استقرایی یکی از انواع استدلال منطقی است و به‌ویژه در مشاغل تحقیقی و تحقیقی سودمند است.

استعداد شنوایی: فردی با استعداد شنوایی می‌تواند بدون زحمت صداها و زیر و بم‌های شنیداری را تشخیص دهد. استعدادهای شنوایی به افراد کمک می‌کند تا در مهندسی صدا و حرفه موسیقی برتر شوند.

استعداد عددی: این به توانایی فرد در تجزیه‌وتحلیل و تفسیر طبیعی داده‌های عددی و شناسایی روابط بین داده‌ها اشاره دارد. استعداد عددی برای مشاغل آمار، اقتصاد، امور مالی و تجزیه‌وتحلیل ضروری است.

استعداد گرافوریا: این به توانایی ذاتی یک فرد برای انجام وظایف اداری، مانند رسیدگی به وظایف اداری و کاغذبازی اشاره دارد. این برای مشاغل بانکی، حسابداری و دفتری ضروری است.

استعداد تحلیلی: این توانایی طبیعی فرد برای انتخاب و سازمان‌دهی اطلاعات مرتبط و تدوین منطقی راه‌حل برای مشکلات است. متخصصان علوم و مهندسان معمولاً به استعداد تحلیلی نیاز دارند.

استعداد جسمانی: این به توانایی فیزیکی ذاتی فرد مانند هماهنگی دست و چشم، قدرت بدنی و چابکی اشاره دارد.

استعداد هنری: این به توانایی ذاتی یک فرد برای دیدن و توسعه مفاهیم به شیوه‌ای زیباشناختی دلپذیر اشاره دارد. افراد با استعدادهای هنری در مشاغل مد، هنر و طراحی سرآمد هستند.

انجام یک یا چند آزمون استعداد، مؤثرترین راه برای تعیین استعدادهای فردی است. انواع مختلفی از آزمون‌های استعداد وجود دارد که می‌توان در آن‌ها شرکت کرد. پرطرفدارترین انواع آزمون‌های استعداد شامل آزمون‌های استدلال استقرایی، آزمون‌های درون سینی، آزمون واتسون گلیزر، آزمون‌های شناختی، آزمون‌های نموداری، آزمون‌های استدلال عددی، آزمون‌های قضاوت موقعیتی و آزمون‌های استدلال کلامی است.

نوع تست استعداد که می‌توانید فرزندان خود را برای آن آماده کنید

انتزاعی، عددی، فضایی، روان‌سنجی، کلامی و منطقی انواع مختلف آزمون‌های استعداد برای کودکان هستند.

استعداد به ظرفیت ذاتی یک فرد برای مطالعه یا انجام در یک موضوع خاص اشاره دارد. معمولاً کودکان ترکیبی از مهارت‌ها را دارند که مکمل یکدیگر هستند و با هم کار می‌کنند تا به آن‌ها در انجام وظایف خاص کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، فرزند شما ممکن است استعداد طبیعی برای محاسبه و استدلال داشته باشد که در صورت ترکیب، احتمالاً به او در شکوفایی احتمالات و آمار کمک می‌کند. ازاین‌رو، کمک به فرزندتان برای شرکت در آزمون استعداد برای کشف نقاط قوت و ضعف خود می‌تواند ایده خوبی باشد.

آزمون استعداد چیست؟

آزمون استعداد، استدلال و توانایی‌های شناختی کودک را ارزیابی می‌کند و درعین‌حال وضوح ایده‌های او را در مورد یک موضوع خاص نیز تعیین می‌کند. دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا بین حوزه‌هایی که در آن نیاز به پیشرفت دارند و مواردی که قبلاً در آن‌ها برتری دارند، تشخیص دهند. به‌نوبه خود، کودکان به‌راحتی می‌توانند تلاش خود را در جهت درست برای رسیدن به اهداف یادگیری خود متمرکز کنند. بااین‌حال، یک آزمون استعداد برای ارزیابی مجموعه مهارت‌ها و دانش مفهومی کودک کافی نیست.

انواع مختلف آزمون‌های استعداد چیست؟

انواع مختلف آزمون‌های استعدادی که می‌توانید فرزندان خود را برای آن‌ها آماده کنید در زیر آورده شده است:

تست استدلال انتزاعی: آزمون استدلال انتزاعی توانایی ذهنی کودک شما را برای تشخیص تغییرات در اشکال، ایجاد ایده‌های اصلی و بی‌درنگ و ایجاد طرح‌های جدید بر اساس تصاویر قدیمی‌تر اندازه‌گیری می‌کند. همچنین توانایی کودک در ایجاد ارتباط منطقی بین منابع مختلف حقایق را ارزیابی می‌کند. این نوع آزمون معمولاً برای ارزیابی خلاقیت و توانایی کودکان در حل سریع مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمون استدلال عددی: همان‌طور که از نام آن پیداست، این آزمون استعداد عددی کودک را ارزیابی می‌کند. ساختار آن به‌گونه‌ای است که توانایی کودک در تصمیم‌گیری دقیق بر اساس داده‌های عددی یا آماری مانند نمودارها، معادلات و کسری‌ها به‌طور جامع آزمایش می‌شود.

تست استدلال کلامی: آزمون استدلال کلامی توانایی کودک شما را در نوشتن متن و صحبت واضح ارزیابی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر توانایی درک و ارتباط آن‌ها از طریق آزمون استدلال کلامی بررسی می‌شود. کودکان باید یک قطعه را با دقت بخوانند، تمام اطلاعات را حفظ کنند و سپس به سؤالات مبتنی بر MCQ در مورد متن پاسخ دهند.

 

تست استدلال منطقی: همه ما باید در موقعیت‌های روزمره زندگی خود منطقی فکر کنیم. به‌طور مشابه، کودکان بر اساس توانایی آن‌ها در نتیجه‌گیری معقول از اطلاعات و گزاره‌های ارائه شده در آزمون‌های استدلال منطقی ارزیابی می‌شوند. استنتاج منطقی می‌تواند به کودکان کمک کند تا اطلاعات مختلف را به شیوه‌ای منسجم کنار هم قرار دهند.

آزمون استعداد عمومی: این آزمون‌ها توانایی کودک را در یادگیری و درک به‌طورکلی، بدون توجه به مهارت خاصی مشخص می‌کند. این توانایی ذاتی، آموخته‌شده یا اکتسابی کودک برای انجام وظایف مشخص شده است.

چگونه می‌توانید فرزندان خود را برای آزمون‌های مختلف استعداد آماده کنید؟

برخی از راه‌هایی که می‌توانید فرزندان خود را برای آزمون‌های استعداد آماده کنید عبارت‌اند از: آشنا کردن بچه‌ها با فرمت آزمون، تشویق آن‌ها به حل قسمت‌های درک مطلب، پازل‌ها و آزمون‌های مربوط به آزمون‌های مختلف استعداد و راهنمایی آن‌ها برای خواندن دقیق دستورالعمل‌ها قبل از هر اقدامی. سؤال یا بخش خاصی از آزمون استعداد. همچنین باید به کودکان کمک کنید بعد از جلسات آزمون آزمایشی استراحت کنند و استراحت کنند. اطمینان حاصل کنید که به‌وضوح انتظارات والدین خود را از عملکرد آزمون استعداد کودکان فهرست کرده‌اید و آن‌ها را تشویق کنید که دفعه بعد بهتر عمل کنند.

 تست‌های استعداد برای مبتدیان مدرسه (ASB)

تست‌های استعداد برای مبتدیان مدرسه می‌تواند برای گروهی از زبان آموزان یا برای یک فرد اعمال شود. هدف از تست‌ها به دست آوردن تصویری متمایز از برخی از استعدادهای دانش‌آموزان مبتدی است.

این تست‌ها همچنین می‌تواند برای کودکانی که در شرف شروع مدرسه هستند به‌منظور ارزیابی جنبه‌های شناختی آمادگی مدرسه اجرا شود. بهترین زمان برای اجرای تست‌ها در دو ماه اول سال تحصیلی است.

این هشت تست عبارت‌اند از:

  • ادراک بصری
  • جهت‌گیری فضایی
  • استدلال
  • عددی
  • گشتالت
  • هماهنگی
  • حافظه 
  • درک کلامی