بهترین روانشناسان، مشاوران و متخصصان برای سنجش، آموزش و درمان اثربخش - زیر نظر سازمان نظام روانشناسی
تبریز، چهارراه شهید بهشتی (منصور سابق)
مجتمع عتیق 1 بر امام، طبقه 2 خدماتی، واحد 39
شماره تماس مرکز
7098 634 0914
جهت هماهنگی وقت رزرو
تمام روزهای هفته از ساعت 8 صبح تا 23
استعدادیابی شغلی و تحصیلی تبریز

استعدادیابی شغلی و تحصیلی تبریز

نام متخصص: پروفسور اکبر رضایی
متخصص تست هوش و استعدادیابی در تبریز
درجه و سمت: استاد تمام دانشگاه و عضو هیات علمی
سابقه کار: بیش از 20 سال
شماره تماس برای رزرو وقت تست:
7098 634 0914 - 9147 312 0413
پروفسور اکبر رضایی - متخصص انتخاب رشته و استعدادیابی در تبریز - مرکز مشاوره جوانه رشد تبریز

جوانه رشد:

تخصصی‌ترین مرکز تست هوش و استعدادیابی در تبریز | مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم و کنکور در تبریز | تست هوش جهش تحصیلی و تیزهوشان در تبریز | تشخیص و درمان اختلالات یادگیری و مشاوره تحصیلی در تبریز | آموزش هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان در تبریز | دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی ایران

انتخاب رشته و استعدادیابی در تبریز - مرکز مشاوره جوانه رشد تبریز - پروفسور اکبر رضایی

اهمیت آزمون استعداد در تصمیم‌گیری‌های تخصیلی و شغلی

 انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی ما است و طبیعی است که در مورد آن احساس سردرگمی یا حتی استرس داشته باشیم. ما دائماً توسط اقوام، والدین و دوستان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیریم که هر روز یک سؤال مشابه را مطرح می‌کنند: «بعد از کلاس دهم چه می‌شود؟ یا بعد از کلاس دوازدهم چی؟ یا حتی “کدام رشته تحصیلی را بعد از پایه نهم انتخاب خواهید کرد؟” این وبلاگ در مورد اهمیت آزمون استعداد در تصمیم‌گیری تحصیلی و شغلی صحبت می‌کند.

این یکی از آن تصمیماتی است که در طول زندگی با ما همراه است و تأثیر بسیار زیادی بر دیدگاه ما نسبت به خود زندگی دارد. این به شکل دادن به زندگی که می‌خواهیم ایجاد کنیم کمک می‌کند. با توجه به وزن سنگین این تصمیم، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی چیزی نیست که بتوان آن را نیمه‌کاره یا تحت تأثیر دوستان و خانواده انجام داد. چیزی است که نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی دارد.

برای درک اهمیت آزمون استعداد، درک این نکته ضروری است که انتخاب رشته تحصیلی صرفاً به معنای تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌های شغلی نهایی نیست، بلکه به این معنی است که یک فرد باید پتانسیل رشد با آن رشته تحصیلی و شغلی و رسیدن به موفقیت را با تصمیم خود داشته باشد.

به همین دلیل است که برای هر دانش‌آموزی بسیار مهم است که بفهمد چه چیزی در کلمه Aptitude  گنجانده شده است  و چرا یک  آزمون استعداد  برای انتخاب شغل هنگام ردیابی مسیر شما به سمت موفقیت و رشد مهم است. هر گزینه شغلی به ترکیب استعداد خاصی نیاز دارد که باید با توانایی بالقوه فرد برای رشد با آن شغل مطابقت داشته باشد.

 

آزمون استعداد چیست؟

استعداد اساساً به‌عنوان یک توانایی ذاتی، آموخته‌شده یا اکتسابی یک فرد برای انجام تکالیف خاص تعریف می‌شود. آزمون‌های استعداد عوامل بسیاری مانند استدلال عددی، استدلال کلامی، استدلال انتزاعی، سرعت، دقت و سایر توانایی‌ها را بررسی می‌کنند.

معمولاً این آزمون‌ها از دانش‌آموز، سؤالی در مورد مهارت‌ها، ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها، دوست‌نداشتن‌ها و توانایی‌های ذاتی او می‌پرسند. این آزمون قوی‌ترین و ضعیف‌ترین حوزه‌ها را در هر قلمرو درک و توانایی روان‌سنجی ذاتی که دانش‌آموز ممکن است داشته باشد، اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً این آزمون‌ها شامل استفاده از آزمون‌های روان‌سنجی متشکل از سؤالات چندگزینه‌ای است که در آن دانش‌آموز باید از بین گزینه‌های داده شده، یکی را انتخاب کند. آزمون‌های استعداد به شما کمک می‌کند بفهمید کدام نوع شغل با توجه به پتانسیل‌هایتان برای شما مناسب‌تر است. به‌عنوان‌مثال، اگر استعداد فضایی شما بالا است، می‌توانید مشاغلی مانند طراحی و خلاقیت، معماری و غیره را انتخاب کنید.

بنابراین درک اهمیت آزمون استعداد و اینکه چگونه آزمون‌های استعداد می‌تواند تصمیم‌گیری در انتخاب تحصیلی و به تبع آن شغلی را بهبود بخشد، حیاتی است. اگر در زمینه‌های درک عددی استعداد بالایی دارید، مشاغلی مانند امور مالی و مدیریت ممکن است برای شما مناسب باشد.

 

علاقه در مقابل استعداد

بسیاری از اوقات افراد در انتخاب شغل خود با توجه به علایق خود اشتباه می‌کنند. بسیار مهم است که بفهمیم انواع مختلف آزمون استعداد چیست؟ علاقه و استعداد دو چیز متفاوت هستند. به‌طور خلاصه، داشتن علاقه به یک موضوع یا شغل خاص لزوماً به این معنی نیست که یک فرد استعداد یا پتانسیل لازم برای عملکرد خوب در آن زمینه خاص و دستیابی به موفقیت را دارد.

به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است علاقه شدیدی به پرواز با هواپیما داشته باشید، اما لزوماً به این معنا نیست که شما توانایی عملکرد خوبی در آن حرفه خاص و دستیابی به موفقیت در آن زمینه را دارید.

 

نتیجه‌گیری

ازاین‌رو، درک اهمیت آزمون استعداد و انتخاب تحصیلی و شغلی که در آن درجات لازم و پتانسیل لازم برای دستیابی به موفقیت را داشته باشید، حیاتی می‌شود. قبل از اینکه به یک گزینه تحصیلی و شغلی خاص یا مسیر شغلی دیگر بپردازید، از توان بالقوه تحصیلی و شغلی استفاده کنید. این چیزی است که به شما اطمینان می‌دهد که توانایی‌های خود را در کنار گزینه تحصیلی و شغلی که به بهترین وجه برای رشد استعداد شما مناسب است، رشد و توسعه می‌دهید.